Borettslagets forsikring
Selskap?
Dekning?
Egenandel?
(innbo må den enkelte sørge for selv)
Info fra Styret 2024:
USBL lanserte i desember 2023 en nyhet for å effektivisere og forenkle håndteringen av forsikringsskade.
Nå (pr februar 2024) kan eier selv sende inn skademelding fra Min side/Bonabo.
Med lanseringen av et nytt digitalt skademeldingsskjema i Bonabo introduserte vi en praktisk løsning som gjør det enklere for styret å rapportere skader og for USBL å håndtere prosessen videre. Som en forlengelse av dette lanseres nå muligheten for at eier kan melde skade tilknyttet egen bolig fra «Min side» samt at de kan se forsikringssaker tilknyttet egen bolig inntil 5 år tilbake i tid.
Utvidelsen av det digitale skademeldingsskjemaet gir eier av bolig muligheten til å rapportere forsikringsskader tilknyttet sin egen eide bolig direkte fra «Min side» til Styret i borettslaget, som deretter videresender til USBL. Dette gir eier en rask og effektiv måte å dokumentere skader på, samtidig som det reduserer behovet for manuell innsamling av informasjon.
Fra Vedtektene pkt. 5-1:
(nr 6)
Oppdager andelseieren skade i boligen som borettslaget er ansvarlig for å utbedre, plikter andelseieren straks å sende melding til borettslaget. Ved forsikringsskader der borettslagets bygningsforsikring må benyttes, skal styret konsulteres før avtale om utbedring inngås.